Holdturneringen er startet – 1. runde

Endeligt efter 1½ års pause var dagen kommet, hvor vi igen kunne spille holdskak. Coronaen havde suspenderet hele sidste år og det var derfor en samling opsatte skakspillere, der kørte mod Thisted for at spille mod Thy Skakklub. Thy, som vi har haft mange drabelige matcher mod. Lemvig havde desværre fået et par afbud, men holdet var alligevel forstærket i forhold til sidste år, så vi forventede en lige match, hvor vi så os selv som svage favoritter. Det skulle dog vise sig ikke helt at holde. Første resultat kom hurtigt på 7. bræt, hvor Søren Hedegaard tabte til en klart stærkere modstander (0-1). Kort efter udlignede Bent Olesen på 5. bræt inden en stærkt kæmpende Egon Sørensen må give fortabt på 8. bræt. Egon var klart underratet, men det kunne man ikke se på brættet og havde han fortjent et ½ point for sin heroiske kamp (1-2). Kim Fuglsang vandt med en fiks kombination, inden Arne Præstholm tog remis (2½-2½). Det var nu op til de 3 resterende brætter at sikre sejren. Desværre overspillede Morten Jensen en god stilling og et point blev vekslet til et tab (2½-3½). Da Poul Erik Nielsens modstander gennemtvang en trækgentagelse, forduftede alle håb om en sejr (3-4) og det var nu op til Thomas Stausholm Jepsen at forsøge at klare uafgjort. Thomas var oppe mod stærke Ove Kroll og trods indædt modstand måtte han give fortabt efter små 5 timers spil. Vi startede dermed turneringen med et 3-5 nederlag.

Lemvig Skakklubs 2. og 3. hold spiller begge i B-rækken og de startede sæsonen med et indbyrdes opgør. På papiret var 2. holdet stærkest og en smal sejr til Lemvig 2 var ventet. Der er 4 spillere på hvert hold, så klubbens lokaler lagde plads 4 spændende kampe. Først færdig var kampen mellem Ryan Andreasen og Sigismund Schulin-Zeuthen, som endte med en remis efter en kamp, hvor Ryan havde gode chancer for at vinde. På første bræt var Søren Hedegaard oppe mod Frede Andreasen og kom i den usædvanlige situation, at han havde en isoleret tripplebonde. Frede var ikke sen til at demonstrere, hvorfor det er en svaghed! På 2. bræt spillede en af klubbens nye medlemmer Kenneth Jørgensen mod erfarne Gudmund Olesen. Kampen så i lang tid ud til at ende i remis, men Gudmunds erfaring viste sig til sidst afgørende og Kenneth måtte ned med nakken. I den sidste kamp vandt ratingfavoritten Ole Carstensen over Niels Kjærgaard efter et spændende parti, hvor Niels havde gode chancer. Lemvig 2 vandt dermed 2½-1½ over Lemvig 3 efter en kamp, som begge hold kan være tilfredse med.

GP resultat 2. november 2021

Efter undervisning i tårnslutspil og en variant i semi-slavisk, blev der spillet lynturnering. Efter 45 kampe – uden en eneste remis! – endte vi med følgende stilling.

1. Bent Olesen, 9 point
2. Kim Fuglsang, 8 point
3. Søren Hedegaard, 6 point
4-6.Frede Andreasen, 5 point (indbyrdes parti)